Výsledky vyhledávání pro dotaz zdraví:

Výsledky vyhledávání v sekci: O kávě

Káva - základní informace

Objev kávyNení známo, kdy první člověk přišel na účinky kávy a uvařil z jejich bobulí první nápoj. Již ve velmi starých rukopisech (asi 900 let př.n.l.) zmiňovali se arabští lékaři  o kávě jako o léku.Je rovněž znám příběh etiopského pastevce koz jménem Kaldi (asi 300 let př.n.l.) Všiml si, že jeho kozy jsou velmi aktivní po požití jakýchsi červených bobulí. Vyzkoušel to taky a pocítil rovněž novou energii. Řekl to mnichům v blízkém klášteře, kteří začali bobule jíst, aby byli bdělí během večerních modliteb.  Mniši zjistili, že lze z těchto bobulí připravit chutný nápoj, který dodává energii, když se boule upraží a poté uvaří.Jak se káva šířila po světěPůvod kávovníku je v Etiopii, odtud se káva rozšířila na Blízký východ prostřednictvím islámských poutníků do Mekky a Mediny.  První kávové plantáže byly pěstovány v Jemenu. Později se objevily v Arábii a Egyptě, kde se pití kávy (neboli Kahweh) brzy stalo denním zvykem. V Evropě se káva stala známou až počátkem 16. století, ale rychle potom získala popularitu. Kavárny rostly jako houby po dešti zejména v Itálii, Velké Británii, Nizozemí, Francii a Německu.  Počátkem 18. století rozšířili Holanďané pěstování kávy do Indonésie, Francouzi na Martiniku a Španělé v oblasti Karibského moře, Střední Ameriky a Brazílie.Obsahuje káva přídatné látky, jako např. konzervační prostředky?Ne, káva je vždy 100% přírodní produkt a neobsahuje žádné přídatné látky. Káva je prostě semeno kávovníku, které je očištěné a upražené (popř. umleté).  Používáním různých kávových zrn, způsobem pražení a mícháním vytváříme různé druhy kávy. Rovněž káva bez kofeinu neobsahuje žádné přídatné látky. Je to také čistá káva zbavená kofeinu.  Káva zůstává čerstvá díky vakuovému balení nebo balení v ochranné atmosféře a proto nepotřebuje konzervační prostředky.A co kofein a káva?Kofein je přírodní složkou kávy. Jeho nejvýznamnějším účinkem je schopnost mírně stimulovat nervový systém. Výsledkem tohoto působení je pocit větší energie a snížení únavy. Může mít rovněž pozitivní vliv na soustředění a rychlost reakcí. Účinek kofeinu závisí na tělesné váze a individuálních biologických předpokladech. Některé další produkty, jako např. čaj, rovněž obsahují kofein. Je káva zdraví škodlivá?Neexistuje nezvratný důkaz, který by tvrdil, že umírněné pití kávy škodí zdraví. Naopak je zaregistrována řada terapeutických účinků kávy. Moderní vědě jsou známy účinky kofeinu jako je stimulace metabolismu a zvýšení schopnosti reagovat. Normální pití kávy nemá negativní zdravotní dopad na zdravého jedince, i když je známo, že ne každý snáší kofein stejně dobře. Někteří pijí kávu večer a bez problému usínají, jiní po večerní kávě mají těžkosti usnout. Což ovšem platí i o čaji, který rovněž obsahuje kofein. Jak je to s kaloriemi v kávě?Káva ani instantní prakticky žádné nemá. Samozřejmě přidáním mléka a cukru přidáme do kávy i kalorie. Jaké druhy káv existují?Existuje více jak 60 druhů káv. Pro výrobu kávy jsou nejdůležitější dva druhy - arabika a robusta. Arabika je aromatická káva s menším obsahem kofeinu, zatímco robusta má více kofeinu a má zemitější chuť. Druhy kávy se liší jako původem (horské, nížinaté), tak chutí a vůní zrn. V kolika zemích se pěstuje kávovník?Káva roste výlučně v tropických a subtropických oblastech. V současnosti se jedná o cca 70 zemí, které se nacházejí mezi 23 stupněm severní a 25 stupněm jižní šířky.V kolika zemích se pěstuje kávovník?Káva roste výlučně v tropických a subtropických oblastech. V současnosti se jedná o cca 70 zemí, které se nacházejí mezi 23 stupněm severní a 25 stupněm jižní šířky.Jaké jsou metody přípravy kávy? Je známo mnoho způsobů přípravy kávy. Ve světě nejznámější je filtrovaná káva.  Rostoucí popularitu získává metoda espreso. Dále jsou používány  speciální způsoby přípravy jako je turecké či řecká káva, cafetier, překapávaná káva, percolator, porcovaná káva, kávovary typu "Neopolitan flip" a Vacuum / Cona, moka konvice a extrahování studenou vodou. Pro optimální přípravu kávy v profesionálních stravovacích zařízeních Douwe Egberts Coffee Systems navrhlo kávové systémy jako je Cafitesse, Contenta (kávový extrakt) a Piazza d´Oro (espreso).Svět nápojů z kávyA proč si nedat Espresso Doppio, Lungo nebo Latteccino, když jste se vydali za zábavou či kulturou? Pro inspiraci se podívejte se na níže uvedený seznam typů nápojů z kávy, které se pijí ve světě. Recepty mají samozřejmě řadu variací.AmericanoJe to káva  espreso, která připomíná běžnou překapávanou kávu a  vzniká přidáním horké vody, která nápoj zředí, nicméně pořád mu ponechává chuť espressa.

Nejzajímavější fakta o kávě

1. Káva nás dělá emocionálně silnými.První fakta o kávě. Pití kávy nás dělá emocionálně silnými. Díky tomu se dokážeme vyrovnat s emočními poruchami a z nich se můžeme zotavit. Proto pro lidi, kteří mají emoční problémy, musíte pít pravidelně. To vám určitě pomůže vydržet emoční úzkost, kterou prožíváte.2. Podporuje nás také fyzicky.Nyní je vědecky dokázáno, že káva nás fyzicky podporuje. Když pijete denní dávku tohoto nápoje, získáte spoustu síly pro každodenní činnost. Proto, pokud usilujete o konkrétní postavu, doporučuji pít kávu častěji.3. Rozšiřuje naše mozky.Káva pomáhá aktivovat naše mozkové buňky. Výsledkem je, že rozšiřuje možnosti našich mozků. Možná jste si všimli, že kreativy pijí hodně kávy. Je to proto, že to zvyšuje jejich schopnost myšlení a zlepšuje jejich rozhodování.4. Můžeme si odpočinout u šálku teplé kávy.Teplým šálkem tohoto nápoje můžeme uklidnit nervy tím, že naše myšlení bude jasnější a ostražitější. Když zjistíme, že naše mysl často naplňuje mnoho věcí, káva nám může přinést mír. Tímto způsobem můžete učinit dokonalé rozhodnutí. Nasměruje náš mozek správným směrem, mezi oceán plný myšlenek.5. Dává nám pozor na události v našem okolí.Někdy, když jsou lidé rozptýleni mnoha myšlenkami, neuvědomujeme si, co se děje kolem nás. Káva nás mentálně uvědomuje a zaměřuje se na činnosti, které jsou po ruce.6. Šálek kávy zvlhčuje naše tělo.Dehydratace v našem těle je příčinou mnoha infekcí a škodlivých účinků na naše tělo. Ale pitím kávy také zvyšujeme množství spotřebované vody. Díky tomu naše tělo nikdy nebude mít dostatek vody, kterou potřebuje k přežití a fungování.7. Káva bez cukru neobsahuje žádné kalorie.V těchto dnech dominují zvěsti, že káva zvyšuje příjem kalorií. To však vůbec není pravda. Pokud nechcete kalorie, stačí snížit množství cukru v šálku kávy. Káva bez cukru nebo mléka neobsahuje kalorie.8. Pomáhá také ke zlepšení průtoku krve přes naše tělo.Když káva vstoupí do našich krvinek jako kapalina, poskytne tělu potřebné množství hydratace. Výsledkem je, že krevní tok v našich žilách zlepšuje a rychle dosahuje každého z našich orgánů.9. Káva je také účinným antioxidantem.Protože káva je účinným antioxidantem, omezuje růst škodlivých radikálů v našem těle. Z tohoto důvodu zabraňuje poškození určitých bakterií a škodlivých prvků.10. Můžeme také snížit riziko vzniku rakoviny u šesti šálků kávy denně.V kávě některé prvky omezují růst rakovinných buněk v našem těle. Proto je člověk, který to rád pije, méně náchylný k takovým smrtelným chorobám. Káva vás může zachránit před rakovinou jater, prostaty, krku a dalších.11. Pití kávy vám také udrží srdce v rovnováze.Káva zlepšuje průtok krve v našem těle. Tím se snižuje úsilí, které musí naše srdce vyvíjet, aby krev mohla protékat našimi těly. Naše srdce tak zůstává bez stresu a může efektivně fungovat.12. Je také prospěšný pro naše vnitřní orgány, jako jsou játra.Člověk, který pije alkohol, může nakonec trpět slabým játrem. S pár šálků kávy denně pomáhá zlepšit stav jater.13. Už žádné starosti s Parkinsonovou chorobou.Pití kávy pravidelně omezuje vývoj enzymů, které způsobují Parkinsonovu chorobu. Pokud tedy máte s touto nemocí rodinnou anamnézu, měli byste mít několik šálků tohoto nápoje denně. To může snížit vaše šance být obětí této choroby.14. Vyhněte se Alzheimerově chorobě.A totéž platí pro Alzheimerovu chorobu. Pití kávy bez kofeinu pomůže vašemu tělu bojovat s buňkami, které způsobují tuto nemoc. Proto můžeme chránit naše těla před škodlivými účinky této choroby.15. Pití kávy snižuje riziko neurodegenerativních poruch.Neurodegenerativní poruchy také způsobují mnoho škodlivých účinků na naše tělo a zdraví. Lidé, kteří jsou náchylní k takovým poruchám, by se tedy neměli stydět o pravidelném pití několika šálků kávy.16. Pomáhá také při léčbě deprese.Deprese je rychle se šířící duševní porucha mezi lidmi. Je však prokázáno, že lidé, kteří pravidelně pijí kávu, mohou zvládat depresi. Pokud jste nemocní myšlenkami, držte hrnek pevně a začněte pít kávu. Dalo by se rychle cítit více bdělý a schopen se vypořádat s negativitou.

Výhody konzumace kávových zrn

1. Velký zdroj antioxidantůJedním z nejčastějších a nejsilnějších antioxidantů v kávě je kyselina chlorogenová, která může zlepšit naše zdraví. Pomocí kyseliny chlorogenové je možné snížit riziko vzniku diabetu 2. typu a bojovat se záněty.Někteří vědci naznačují, že tento antioxidant má vlastnosti, které mohou zabránit rakovině. Množství kyseliny chlorogenové se může lišit v závislosti na typu a způsobu pražení kávových zrn. Bohužel se díky pražení ztratí přibližně 50% až 95% kyseliny, i když plody kávy jsou stále považovány za možná jeden z nejlepších zdrojů k uspokojení hladu.2. Kofein se vstřebává rychlejiMnoho lidí ví, že kofein je přírodní stimulant, který najdeme v mnoha potravinách a nápojích, včetně všech našich oblíbených káv a čajů. V průměru jeden šálek kávy obsahuje 8-9 kávových zrn. Je logické předpokládat, že konzumací fazolí metabolizujeme kofein rychleji, než je konzumujeme v tekuté formě.Jedna studie ukázala, že pití dvou šálků kávy po 200 mg kofeinu, což je 17 kávových zrn, mělo stejný výsledek jako 30 minutový spánek při bdělosti a emocích. V jiné studii vědci zjistili, že přibližně 60-70 mg kofeinu, což odpovídá 1 šálku espressa nebo 5 kávových zrn, vedlo ke zlepšení pozornosti a nálady po celý den.Jak tedy kofein funguje?Kofein potlačuje adenosin, chemickou látku, která způsobuje ospalost a připravuje nás na spánek. Kofein může také zlepšit naši fyzickou výdrž a hubnutí v důsledku zvýšeného metabolismu.3. Vylepšení pamětiVraťme se trochu zpět ke studiu roku 2013 na Johns Hopkins University, kde studenti dostávali 200 mg kofeinu po každém studijním období. Ukázalo se, že kofein pomáhal studentům posilovat jejich vzpomínky až do 24 hodin po pití kávy.Je nepravděpodobné, že byste touto zprávou naštvali, 200 mg je denní dávka pro osobu středního věku.4. Snížení bolesti svalů po cvičeníDíky studii z roku 2017 vědci zjistili, že káva dokázala po cvičení snížit bolest svalů o více než 50%. Například, aleve složka redukuje stejnou bolest o 30% a aspirin pouze o 25%. Další studie byla provedena na dálkových cyklistech, která ukázala, že 400 mg kofeinu by stále mohlo být prospěšné pro bolesti svalů u lidí, kteří kávu nezneužívají. Tato dávka dvakrát překračuje denní normu.Proto, až příště půjdete do tělocvičny, nezapomeňte si přinést hrst kávových zrn s sebou!Je však třeba poznamenat, že studie z roku 2017 také vědcům umožnila zjistit, že lidé, kteří neustále pijí kávu, nemusí mít díky toleranci stejné výhody.5. Zvýšená výdrž během tréninkuPo tréninku se začnete cítit lépe, ale také získáte nejlepší trénink!Vědci dokázali zjistit, že u lidí, kteří po cvičení konzumovali kávová zrna a uhlohydráty, se svalový glykogen po úplném cvičení zvýšil asi o 66%, na rozdíl od lidí, kteří konzumovali pouze uhlohydráty.Protože glykogen je palivo používané pro sport, skupina lidí, kteří konzumovali uhlohydráty s kofeinem další den, byla schopna cvičit energičtěji a tvrději.Jedna další studie ukázala, že běžci o délce 9 mil, díky konzumaci kávových zrn před jejich tréninkem, zlepšili protizánětlivé reakce během a po joggingu.zrna jsou určitě relativně zdravé jako svačina! Ve srovnání s arašídy obsahují kávová zrna asi pětinu tuku, polovinu kalorií a čtyřikrát tolik vlákniny.6. VlákninaKávová zrna mají vysoký obsah vlákniny s porcí asi 30 zrn. Množství vlákniny může poskytnout asi 3 gramy nebo 10 procent vašeho denního příjmu. Například šálek pravidelné vařené kávy obsahuje 0 gramů vlákniny.7. Snížení dlouhodobého chronického zánětuVědci na Stanfordské univerzitě zjistili, že kofein blokuje specifický gen zodpovědný za chronický zánět, který ovlivňuje to, jak se cítíme den co den a byl spojen s úmrtností způsobenou všemi lidmi u lidí starších 85 let.8. Muži mají méně erektilní dysfunkciPodle Lékařského centra University of Texas může denní dávka 85 mg kofeinu - 43% průměrného denního příjmu dospělého - postačovat k boji s erektilní dysfunkcí.9. Kávová zrna mají méně kaloriíJedna unce vysoce koncentrovaných kávových zrn espressa poskytuje pouze tři kalorií. Můžete si vychutnat skvělé výhody kávy, aniž byste se museli starat o svůj jídelníček. (Někteří lidé dokonce začali používat přípravky pro péči o pleť na bázi kávy, aby vypadali svěží.)Ale přiznejme si to: nikdo neříká ne ovesům, kešu, mandlovému máslu, čokoládovým lupínkům, randům a skořici. Naše ingredience jsou také veganské a bezlepkové… mmm, plněné kávou.10. Zvyšuje individuální životKonzumace kofeinové kávy zvyšuje životnost člověka. Studie prokázaly, že pití kávy snižuje časnou úmrtnost u obou pohlaví.11. Reguluje krevní tlakKávová zrna zachycuje přebytečný tuk, který může zničit krevní cévy. Lidé trpící krevním tlakem by měli myslet na konzumaci kávových zrn. To je ideální způsob, jak se s těmito případy vypořádat. Častá konzumace doplňků z kávových zrn pomáhá udržovat krevní tlak.12. DetoxPřidání kávových zrn v naší stravě pomáhá čistit toxické látky, které ulpívají na sliznici střeva. Časté používání kávového extraktu pomáhá čistit tělo škodlivých látek.13. Jíst kávová zrna Potlačuje chuť k jídluPodle těch, kteří používají kávová zrna, několik dní po jídle zažili výrazný pokles chuti k jídlu. To je velmi dobré, zejména pro lidi, kteří mají potíže s ovládáním své váhy. To je skvělé zejména pro ty, kteří jedí více, než by měli. U kávových zrn se budete cítit plný i mezi jídly, což vám pomůže zbavit se hladu. To je nejdůležitější pro lidi se zájmem o hubnutí.14. Omezení případů rakoviny kůžeStudie ukázaly, že pravděpodobnost vzniku rakoviny kůže klesá asi o 20 procent, pokud osoba nepřijme více než čtyři šálky kávy denně. Typy kávových zrn jsou zde také použitelné, protože studie ukazují, že některé druhy kávy jsou neúčinné.15. Snižuje riziko srdečních chorobKáva v zrnech zlepšuje zdraví krevních cév a tepen. Zlepšuje průtok krve ve všech částech těla. Zlepšení průtoku krve má pozitivní vliv na fungování mozku, odstranění škodlivých látek a dobré vidění. Tělesné funkce se zlepšují, což vede k větší mentální schopnosti.16. Udržuje rovnováhu cukru v krviKávová zrna obsahuje životně důležité enzymy, které udržují rovnovážnou hladinu cukru v krvi. Enzym funguje tak, že katalyzuje procesy ve slinivce břišní, které produkují hormony inzulín a glukagon a regulují hladinu cukru v krvi. To pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi.

6 neuvěřitelných zdravotních výhod pití kávy

1. Káva vám může pomoci žít déle Nedávná zjištění studie  provedené  podle  na University of California Irvin naznačují, že lidé, kteří  spotřebované „malé množství“ kávy (dva šálky  denně ) snížila šance na brzké smrti o 10% .   2. Káva snižuje chronický zánět  Low-grade chronický zánět  je spojen s řadou nemocí  - včetně hypertension,  onemocnění srdce,  a dokonce i artritidu nebo lupus. Stejným způsobem, že kofein blokuje některé mozkové buněčné receptory, aby nám požehnal energie v průběhu celého dne,  it  také blokuje receptory a cesty, které jsou zodpovědné za produkci zánětlivých molekul v mozku. 3. Káva může snížit náchylnost k onemocněním paměti a zvýšit duševní ostrostKáva vám nejen pomůže pokrýt ranní  mlhu, ale může mít také dlouhodobý přínos pro duševní ostrost. Několik studií naznačuje, že pijáci kávy mají  až  o 65% nižší riziko  vzniku  Alzheimerovy choroby  a demence  než  ti, kteří ji nemají. Jak byste mohli mít podezření, zdravé stravování a aktivní životní styl mohou pomoci snížit vaši náchylnost k nemoci, ale ve dnech, kdy se prostě nemůžete přivést k jídlu salát nebo jít na tento běh, je dobré vědět, že káva má vaše zadní.4. Denní káva může pomoci oddělit depresi a zvýšit štěstí Podle  studie Harvard z roku 2011 mají ženy, které pijí nejméně čtyři šálky denně  , o 20% nižší riziko  vzniku deprese. To je způsobeno ,  zčásti ,  k  uvolnění dopaminu v mozku, když pijeme kávu. Dopamin je  neurotransmiter  zodpovědný za ty  teplé a šťastné pocity,  které získáte, když ráno vezmete první doušek kávy  (nebo když  zjistíte, že vaše zásilka pravidelné kávy dorazila ) . Pití kávy,  spolu  s  zdravý životní styl  a jíst  zvyky ,  c  pomozte svému mozku cítit se šťastně a zdravě.5. Káva snižuje bolest Podle studie norských vědců, úředníci,  kteří  pili kávu, po 90 minutách práce s počítačem reptali  méně bolesti ve srovnání s těmi, kdo to neudělali. Studie naznačují, že ca ffeine je jedním z  hlavních faktorů, které přispívají  v th je  zmírnění bolesti  , protože  zužuje bloo d nádoby mírně, omezuje průtok krve a snížení bolesti.6. Káva je plná esenciálních vitamínů a živin Káva není jen dobrý vkus - je to ‚s  také  naloženo  s vitamíny a živiny  , které  jsou důležité pro dobré celkové zdraví , včetně:Vitamín  B2 :  Pomáhá trávení potravy a energie svazku z jídla poškodí bílkoviny, tuky ,  a sacharidy Vitamin B5 :  Pomáhá vaše tělo, aby  krvinky a držet s  vaší kůži, vlasy ,  a oči zdravéHořčík : Snižuje stres a  podporuje zdraví srdce  Draslík: H ELP  tr ans mit  zprávy mezi  své tělo a mozek  

Káva s mlékem a zdraví

Káva s mlékem a zdraví – Jak moc ohrožuje káva s mlékem vaše zdraví? Káva s mlékem a zdraví – Ráno vstanete a dáte si kávu s mlékem, dopoledne si k práci dáte další a po obědě znovu. Třetí káva za dopoledne a to ještě nevíte, že k vám odpoledne přijde kamarádka, se kterou si dáte jak jinak než kávu s mlékem. Je ona káva s mlékem opravdu tak nepostradatelným nápojem nebo se dá něčím nahradit? Proč by se nahrazovalo, říkáte si možná! No možná kvůli jejím škodlivým účinkům na naše zdraví.  Podle čeho se tedy řídit?A teď babo raď! Ke které teorii se přiklonit? Zkuste malý test. Pokud máte pocit, že se opravdu necítíte příliš dobře a kávu s mlékem pijete hodně, zkuste ji na chvíli ze svých denních rituálů vysadit. Vždyť s kamarády můžete stejně dobře posedět u sklenky vína, popřípadě u šálku čaje. Bez mléka samozřejmě. Zkuste vydržet kávu s mlékem nepít 2-3 týdny, ale jinak dělejte vše jako jindy. Když se vám po této době bude zdát, že je vám lépe, káva s mlékem vám opravdu škodila. A tudíž si za ni budete muset najít náhradu. Když neucítíte žádnou změnu, kávu si klidně dávejte dál. Ale doporučujeme vybírat opravdu jen tu kvalitní a omezit dávkování. Když se zařeknete, že si kávu více jak 2x za den nedáte, bude vám šálek této chutné tekutiny mnohem vzácnější.Káva s mlékem, jak moc ohrožuje vaše zdraví? Jsou dvě teorie, první z nich tvrdí, že je káva s mlékem pro zdraví škodlivá, druhá se přiklání k opačné verzi, pro kterou z nich se rozhodnete vy?