Výsledky vyhledávání pro dotaz správná dávka:

Výsledky vyhledávání v sekci: O kávě

8 Kroků jak připravit dokonalé espresso

Udělat dokonalé espresso je složité. Vyžaduje to alespoň kvalitní kávové zrno, dobrý recept pro přípravu, dobrý a čistý espresso stroj a mlýnek. Také potřebujete znát osvědčené postupy, jak skutečně udělat espreso. Zde jsou Tipy.1. VYČISTĚTE PORTAFILTRNež dáte kávu do portafiltru, ujistěte se, že je portafiltr čistý a uklizený. Vlhkost i zbytky mohou (a s největší pravděpodobností) vaši budoucí chuť kávy espressoovlivnit přeextrahovaná chuť = astringentní a hořká.2. SPRÁVNÁ DÁVKATohle by mělo být snadné. Při mletí stačí stisknout tlačítko s portafiltrem nebo rukou a stroj bude dávkovat předem nastavenou dávku. Pokud chcete být opravdu profesionální, zkontrolujte svou dávku na váze před distribucí a tampováním. Tímto způsobem si můžete být zcela jistí, že vaše extrakce bude správná, protože vaše dávka nebude příliš velká nebo malá.3. SPRÁVNĚ NASYPTE A UTLAČTE KÁVU DO PORTAFILTRUNejpravděpodobnější je to, že váš mlýnek nadávkuje kávu do portafiltru do tvaru pyramidy. To znamená, že máte nerovnoměrné rozložení namleté kávy, takže některé části portafiltru budou mít více kávy a některé části méně, pokud je před tampováním neurovnáte. Špatná distribuce kávy by mohla vést k špatné extrakci.Pro správnou distribuci kávy v portafiltru doporučujeme použít nástroje k tomu určené.4. TAMPERUJTE ROVNOMĚRNĚ A STEJNOMĚRNĚÚčelem tampingu je odstranit vzduchové kapsy v kávovém puku a udělat to tak, aby byl puk úplně vyrovnán. Tamp tak dlouhý a "tvrdý", že si myslíš, že puk je stlačený (jinými slovy, že už se to nezvedá). Dávejte pozor na to, aby PUK byl vodorovně vyrovnán, takže se vyhnete odlití a přeplnění, pod nebo nerovnoměrným extrakcí.5.    VLOŽTE PORTAFILTR A ZAČNĚTE KÁVU EXTRAHOVATVložte portafiltr do hlavice a ihned začněte s přípravou! Pokud se ihned nespustí vaření, teplo z hlavice může "spálit" povrch vaší kávy, což vede k trpkým chutím v šálku. 6. DÁVEJTE POZOR NA DOBU VAŘENÍNyní vaříte espresso. Používáte-li odměrný přístroj, mějte na zřeteli, že musíte hlídat čas vaření. V případě příliš krátké doby extrakce (neextrakce) nebo příliš dlouhé doby extrakce můžete připravit nové espreso a/nebo zkontrolovat velikost a dávkování mletí. Používáte-li ruční espresso stroj, uvědomte si, že vaše espresso je příliš rychlé, pouze dilatujete (což vám dělá mírnější) espresso a je možné také přeextrahování.7. POSLEDNÍ KROK A TO NEJDŮLEŽITEJŠÍ, SERVÍRUJTE S ÚSMĚVEM!   Také by vás mohlo zajímat:Alternativní metody přípravy kávyCo je prvni, druhá a třetí kávová vlna?Kde se pěstuje káva? Zdroje:“9 Steps How to Make Perfect Espresso.” Paulig - Barista Institute, www.baristainstitute.com/blog/jori-korhonen/september-2018/9-steps-how-make-perfect-espresso. 

Kolik kofeinu se nachází v kávě?

I přes mnoho různých nápojů většina z nás stále dává přednost kávě. Ale proč to tak moc milujeme? Nepochybně pro příjemnou vůni, jeho bohatou chuť kávy a samozřejmě pro vitalitu, kterou nám dává po celý den.Co je to s kávou, která nám dává takovou radost? To vše díky přírodnímu stimulačnímu kofeinu nebo, jak někteří říkají, guaninu, který se nachází v zrnech kávovníku. Chci hned říci, že tato látka nebude užitečná pro všechny. Dva šálky obsahují přibližně 155 mg kofeinu, ale víte kolik kofeinu v kávovém zrnu ?Kolik kofeinu je v zrnech Arabica a Robusta?Pokud jste od někoho slyšeli, že zrna Robusta mají více kofeinu než zrna Arabica, měli byste vědět, že je to pravda.Zrna Robusta obsahují asi 2,2 - 2,7% kofeinu a zrna Arabica - 1,2 - 1,5%.Díky vyššímu obsahu kofeinu je rostlina Robusta méně náchylná k škůdcům a chorobám. Ne všichni škůdci, jako je hořká chuť a nemoci, nemohou tolerovat své antimikrobiální vlastnosti.Rovněž dává horkou chuť již ve vařeném nápoji. Šálek vařeného Robusta obsahuje asi dvakrát tolik kofeinu než šálek Arabica.Kolik kofeinu je v syrových zrnech?Syrová káva v zrnech má jiný profil kofeinu než pražená zrna, protože proces pražení vytáhne část kofeinu. Čím déle se praží, tím více kofeinu se ztratí. Podívejme se na množství kofeinu v zrna, než ho pečeme.V mnoha evropských zemích jsou pro spotřebu kofeinu široce používány dva druhy fazolí: Arabica a Robusta. zrna Arabica jsou považovány za mnohem vyšší kvalitu a používají se častěji než zrna Robusta.Na úkor obsahu kofeinu.zrna Arabica obsahují přibližně 1,2% kofeinu, zatímco zrna Robusta v surové formě obsahují 2,2%.Kolik kofeinu je v praženém zrnu?Stejně jako syrové zrna obsahují zrna Arabica méně kofeinu než zrna Robusta. Totéž platí pro množství kofeinu v pražených bobech. Po pražení obsahují zrna Arabica asi polovinu kofeinu jako zrna Robusta. Množství kofeinu v jednom zrna Arabica je asi šest miligramů. zrna Robusta obsahují po pečení 10 miligramů kofeinu.Obsah kofeinu může také záviset na stupni pečení. Jak již bylo zmíněno dříve, čím více pražená zrna, tím méně kofeinu je uloženo. V jednom světle praženém zrna je o 15 až 20% více kofeinu než v tmavých pražených fazolí. Může to znít jako dost velké číslo, aby to změnilo, ale pro malé zrna to není tak moc. Rozdíl v hladinách kofeinu mezi pražením ve srovnání s celými šálky kávy je malý, ale stále zajímavý.Co je kofein?Kofein je přírodní stimulant, který se nejčastěji vyskytuje v čajích, kávách a kakaových rostlinách. Funguje tak, že stimuluje mozek a centrální nervový systém, pomáhá vám zůstat v pohotovosti a předcházet únavě.Historici sledují první uvařený čaj zpět do roku 2737 před Kristem. Káva byla údajně objevena o mnoho let později etiopským ovčákem, který si všiml další energie, kterou dal svým kozím.Koncem roku 1800 se na trhu objevily kofeinové nealkoholické nápoje a brzy následovaly energetické nápoje.V současné době 80% světové populace konzumuje kofeinové produkty každý den a toto číslo stoupá na 90% u dospělých v Severní Americe.SOUHRN: kofein je přírodní stimulant konzumovaný po celém světě. Většina lidí si to od kávy, čaje, nealkoholických nápojů, energetických nápojů nebo čokolády.Kolik kofeinu máte v šálku?Kolik kofeinu v šálku kávy od Cezve Turka?Litr takového nápoje připraveného klasicky obsahuje asi 380 - 650 mg osvěžující tekutiny. Ukázalo se, že přípustná dávka takové kávy není větší než 5 - 7 malých šálků.Kolik kofeinu je v kávovaru?Espresso je jednou z nejsilnějších odrůd tohoto nápoje a mnozí ho pijí ráno, aby se rozveselili. Má nejvyšší obsah kofeinu - celkem 1700 až 2250 mg na 1 litr. A pokud mluvíme o ristretu, pak má ještě více kofeinu. Takové nápoje by neměly konzumovat ve velmi velkém množství ti, kteří nejsou náchylní k hypertenzi a nemají jiné zdravotní problémy. Je lepší omezit se na 1 - 2 šálky denně, přičemž mezi používáním velkého množství espressa se významně přeruší zátěž těla.Espresso nápojeMnoho populárních kávových nápojů se vyrábí z espressa smíchaného s různými druhy a množstvím mléka. Patří sem latte, cappuccino, macchiato a americano. Protože mléko neobsahuje žádný další kofein, obsahují tyto nápoje stejné množství kofeinu jako espresso. Jedna (malá) obsahuje v průměru asi 63 mg kofeinu a dvojitá (velká) - asi 125 mg.Kolik kofeinu je v instantní kávě?Milovníci milovaných káv mají tendenci tvrdit, že lyofilizovaný prášek nemá nic společného se skutečnou kávou. Možná, pokud jde o chuť, se instantní produkt liší od originálu. Z hlediska obsahu kofeinu však toto tvrzení není úplně pravda. Pokud jste nevěděli, kolik kofeinu je v instantní kávě, pamatujte - 310 - 480 mg osvěžující látky na litr takového nápoje. Hodně však záleží na tom, kolik je váš hrnek a kolik lžiček si berete za porci.Kolik kofeinu obsahuje káva bez kofeinu?Nebuďte překvapeni - takový nápoj nemůže obsahovat osvěžující složku. Pokud si vyberete kávu bez kofeinu, pak obsahuje kofein v množství asi 2,5% obvyklé dávky - asi 12 - 13,4 mg na porci. Díky moderním technologiím je tento nápoj bezpečnější pro pacienty s hypertenzí, ale neztrácí chuť.Kolik kofeinu je v zelené kávě?Tento zdravý produkt je stále káva. V souladu s tím má také kofein v menším množství. Je třeba si uvědomit, že množství osvěžující látky v zrnech se během pražení zvyšuje. Z toho vyplývá, že množství kofeinu v zelené kávě závisí na stupni pražení. 

Výhody konzumace kávových zrn

1. Velký zdroj antioxidantůJedním z nejčastějších a nejsilnějších antioxidantů v kávě je kyselina chlorogenová, která může zlepšit naše zdraví. Pomocí kyseliny chlorogenové je možné snížit riziko vzniku diabetu 2. typu a bojovat se záněty.Někteří vědci naznačují, že tento antioxidant má vlastnosti, které mohou zabránit rakovině. Množství kyseliny chlorogenové se může lišit v závislosti na typu a způsobu pražení kávových zrn. Bohužel se díky pražení ztratí přibližně 50% až 95% kyseliny, i když plody kávy jsou stále považovány za možná jeden z nejlepších zdrojů k uspokojení hladu.2. Kofein se vstřebává rychlejiMnoho lidí ví, že kofein je přírodní stimulant, který najdeme v mnoha potravinách a nápojích, včetně všech našich oblíbených káv a čajů. V průměru jeden šálek kávy obsahuje 8-9 kávových zrn. Je logické předpokládat, že konzumací fazolí metabolizujeme kofein rychleji, než je konzumujeme v tekuté formě.Jedna studie ukázala, že pití dvou šálků kávy po 200 mg kofeinu, což je 17 kávových zrn, mělo stejný výsledek jako 30 minutový spánek při bdělosti a emocích. V jiné studii vědci zjistili, že přibližně 60-70 mg kofeinu, což odpovídá 1 šálku espressa nebo 5 kávových zrn, vedlo ke zlepšení pozornosti a nálady po celý den.Jak tedy kofein funguje?Kofein potlačuje adenosin, chemickou látku, která způsobuje ospalost a připravuje nás na spánek. Kofein může také zlepšit naši fyzickou výdrž a hubnutí v důsledku zvýšeného metabolismu.3. Vylepšení pamětiVraťme se trochu zpět ke studiu roku 2013 na Johns Hopkins University, kde studenti dostávali 200 mg kofeinu po každém studijním období. Ukázalo se, že kofein pomáhal studentům posilovat jejich vzpomínky až do 24 hodin po pití kávy.Je nepravděpodobné, že byste touto zprávou naštvali, 200 mg je denní dávka pro osobu středního věku.4. Snížení bolesti svalů po cvičeníDíky studii z roku 2017 vědci zjistili, že káva dokázala po cvičení snížit bolest svalů o více než 50%. Například, aleve složka redukuje stejnou bolest o 30% a aspirin pouze o 25%. Další studie byla provedena na dálkových cyklistech, která ukázala, že 400 mg kofeinu by stále mohlo být prospěšné pro bolesti svalů u lidí, kteří kávu nezneužívají. Tato dávka dvakrát překračuje denní normu.Proto, až příště půjdete do tělocvičny, nezapomeňte si přinést hrst kávových zrn s sebou!Je však třeba poznamenat, že studie z roku 2017 také vědcům umožnila zjistit, že lidé, kteří neustále pijí kávu, nemusí mít díky toleranci stejné výhody.5. Zvýšená výdrž během tréninkuPo tréninku se začnete cítit lépe, ale také získáte nejlepší trénink!Vědci dokázali zjistit, že u lidí, kteří po cvičení konzumovali kávová zrna a uhlohydráty, se svalový glykogen po úplném cvičení zvýšil asi o 66%, na rozdíl od lidí, kteří konzumovali pouze uhlohydráty.Protože glykogen je palivo používané pro sport, skupina lidí, kteří konzumovali uhlohydráty s kofeinem další den, byla schopna cvičit energičtěji a tvrději.Jedna další studie ukázala, že běžci o délce 9 mil, díky konzumaci kávových zrn před jejich tréninkem, zlepšili protizánětlivé reakce během a po joggingu.zrna jsou určitě relativně zdravé jako svačina! Ve srovnání s arašídy obsahují kávová zrna asi pětinu tuku, polovinu kalorií a čtyřikrát tolik vlákniny.6. VlákninaKávová zrna mají vysoký obsah vlákniny s porcí asi 30 zrn. Množství vlákniny může poskytnout asi 3 gramy nebo 10 procent vašeho denního příjmu. Například šálek pravidelné vařené kávy obsahuje 0 gramů vlákniny.7. Snížení dlouhodobého chronického zánětuVědci na Stanfordské univerzitě zjistili, že kofein blokuje specifický gen zodpovědný za chronický zánět, který ovlivňuje to, jak se cítíme den co den a byl spojen s úmrtností způsobenou všemi lidmi u lidí starších 85 let.8. Muži mají méně erektilní dysfunkciPodle Lékařského centra University of Texas může denní dávka 85 mg kofeinu - 43% průměrného denního příjmu dospělého - postačovat k boji s erektilní dysfunkcí.9. Kávová zrna mají méně kaloriíJedna unce vysoce koncentrovaných kávových zrn espressa poskytuje pouze tři kalorií. Můžete si vychutnat skvělé výhody kávy, aniž byste se museli starat o svůj jídelníček. (Někteří lidé dokonce začali používat přípravky pro péči o pleť na bázi kávy, aby vypadali svěží.)Ale přiznejme si to: nikdo neříká ne ovesům, kešu, mandlovému máslu, čokoládovým lupínkům, randům a skořici. Naše ingredience jsou také veganské a bezlepkové… mmm, plněné kávou.10. Zvyšuje individuální životKonzumace kofeinové kávy zvyšuje životnost člověka. Studie prokázaly, že pití kávy snižuje časnou úmrtnost u obou pohlaví.11. Reguluje krevní tlakKávová zrna zachycuje přebytečný tuk, který může zničit krevní cévy. Lidé trpící krevním tlakem by měli myslet na konzumaci kávových zrn. To je ideální způsob, jak se s těmito případy vypořádat. Častá konzumace doplňků z kávových zrn pomáhá udržovat krevní tlak.12. DetoxPřidání kávových zrn v naší stravě pomáhá čistit toxické látky, které ulpívají na sliznici střeva. Časté používání kávového extraktu pomáhá čistit tělo škodlivých látek.13. Jíst kávová zrna Potlačuje chuť k jídluPodle těch, kteří používají kávová zrna, několik dní po jídle zažili výrazný pokles chuti k jídlu. To je velmi dobré, zejména pro lidi, kteří mají potíže s ovládáním své váhy. To je skvělé zejména pro ty, kteří jedí více, než by měli. U kávových zrn se budete cítit plný i mezi jídly, což vám pomůže zbavit se hladu. To je nejdůležitější pro lidi se zájmem o hubnutí.14. Omezení případů rakoviny kůžeStudie ukázaly, že pravděpodobnost vzniku rakoviny kůže klesá asi o 20 procent, pokud osoba nepřijme více než čtyři šálky kávy denně. Typy kávových zrn jsou zde také použitelné, protože studie ukazují, že některé druhy kávy jsou neúčinné.15. Snižuje riziko srdečních chorobKáva v zrnech zlepšuje zdraví krevních cév a tepen. Zlepšuje průtok krve ve všech částech těla. Zlepšení průtoku krve má pozitivní vliv na fungování mozku, odstranění škodlivých látek a dobré vidění. Tělesné funkce se zlepšují, což vede k větší mentální schopnosti.16. Udržuje rovnováhu cukru v krviKávová zrna obsahuje životně důležité enzymy, které udržují rovnovážnou hladinu cukru v krvi. Enzym funguje tak, že katalyzuje procesy ve slinivce břišní, které produkují hormony inzulín a glukagon a regulují hladinu cukru v krvi. To pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi.